Achteruit kost ook benzine

Voor een van mijn boeken deed ik onderzoek naar historische voorbeelden van weerstand tegen nieuwe technologieen. Ik moet zeggen met heel veel plezier. Een duik in allerlei archieven leverde pareltjes op. Al eerder schreef ik over de massale weerstand tegen de opkomst van de auto. Niet veel beter verging het de trein. In het Algemeen Handelsblad van 26 augustus 1839 wordt verslag gedaan van een proefrit van de eerste trein op het traject Haarlem-Amsterdam. Een voor die tijd flinke afstand die in een fabuleus snelle tijd van 42 minuten werd afgelegd. Na alle voorafgaande weerstand bleek ook de opluchting groot dat dit nieuwe wonder niet tot ontwrichting van mens en maatschappij leidde: “De vrees, dat de rijtuigen op den grooten weg, door de mogelijke schichtigheid der paarden, gevaar zou loopen, is gebleken niet gegrond. Een menigte rijtuigen bevond zich op den weg, doch de paarden zijn rustig gebleven; zoodat dez proefnemingen kunnen gezegd worden, de verwachting te hebben overtroffen.” Een vrees die overigens breed leefde in heel Europa. Camille Flammarion verhaald in het boek “The Unknown”  over het Koninklijk College van Doctoren in het Duitse Beieren die zonder enige twijfel stelde dat de aanleg van spoorwegen inderdaad zou leiden tot aanzienlijk gezondheidsschade bij het publiek. Bij de reizigers zou de hoge snelheid leiden tot hersenbeschadigingen en het publiek langs de spoorwegen zou bij het kijken naar een passerende trein acuut evenwichtsverlies krijgen. Om deze laatste reden adviseerde het college om de spoorbanen volledig af te zetten met manshoge hekken. * Quote: Kade Bruin. Photo Credit: Serious Wheels