Kennisdelen met je leveranciers

E-commerce bedrijf Zappos geeft haar leveranciers toegang tot haar bestelsysteem, zodat ze zelf kunnen bepalen wanneer een nieuwe voorraad gebracht moet worden. De voorgestelde bestelling hoeft dan alleen door een Zappos-medewerker geaccordeerd te worden. Tony Hiesh zegt in Delivering Happiness: ‘De normale aanpak is om leveranciers te zien als de vijand en hen ook zo te behandelen.’ Zappos gaat er juist vanuit dat als zijn leveranciers het goed hebben, het bedrijf dat uiteindelijk terugziet in de kwaliteit van hun dienstverlening. Als ze niet helemaal uitgeknepen worden, houden ze namelijk geld over voor bijvoorbeeld innovatie of verbetering van de leveringen; zaken waar uiteindelijk ook Zappos van profiteert.

Vliegtuigbouwer Lockheed volgt eenzelfde strategie. Het bedrijf investeert actief in het verbeteren van de bedrijfsvoering en het innovatievermogen van haar duizenden leveranciers. Dat doet het bedrijf door op het onlineplatform Supplier Wire allerlei kennis en inzichten te delen waarmee de leveranciers hun voordeel kunnen doen.Ze kunnen er webinairs volgen, chatsessies voeren met medewerkers van Lockheed en andere leveranciers ontmoeten om ervaringen mee uit te wisselen