Twitter, als ware het bedorven melk in de koelkast

Op een borrel werkt een directeur zich met zichtbaar genoegen naar mij toe en delibreert, als ware ik de hoeder van alles wat social media aangaat: “Ik zat even op Twitter, maar ben er snel weer mee gestopt. Nadat ik een account aangemaakt had werd ik ineens door allerlei wildvreemden gevolgd….” De bijbehorende gelaatsuitdrukking spreekt boekdelen: alsof er een pak bedorven melk uit de koelkast werd gevist. Nog altijd wordt ICT, Internet en recent social media door veel managers en leiders als iets gezien waar ze zich niet mee hoeven te bemoeien. Gedelegeerd aan een ICT-manager die vaak, bij gebrek aan visie van dezelfde managers en leiders, zich beperkt tot defensieve en repressieve maatregelen zoals controleren, blokkeren en wat al niet meer zij. In een wereld waar communicatie, vergroting van reikwijdte, transparantie, snelheid, etc steeds belangrijker worden, zou je verwachten dat leiders juist vooraan zouden staan om zich over nieuwe ontwikkelingen op dit gebied te laten informeren en er mee te experimenteren. Moderne leiders zijn leidend in de overgang naar de ‘Connected organisatie’. Of wanneer deze overgang al gemaakt is, zijn ze sterk betrokken bij het verder uitbouwen daarvan. Want leiderschap is geen vaststaand gegeven. Met de steeds snellere technologische ontwikkelingen zullen ook leiderschapsstijlen veranderen. Benieuwd of daar voor de genoemde directeur nog een plaatsje te vinden is. Foto Credit: Clix