De boekhandel en de lastige consument

De komende jaren moet meer dan 10% van de boekhandels de deuren sluiten. En dan heeft men nog het geluk dat het aantal verkochte e-boeken in Nederland (vooralsnog) beperkt is. Een van de zaken die me opvalt is een quote van een anonieme boekhandel die stelt: "Ik kan de kasten bij wijze van spreken wel weg doen. De mensen kopen alleen wat plat op de tafel ligt".  Die vervelende consument ook. Blijkbaar geen aandacht voor het 'zorgvuldig' opgebouwde assortiment en alleen maar oog voor de 'bestsellers' en aanbiedingen. Typisch opmerkingen die je elke keer weer hoort als er een branche ten onder dreigt te gaan. De consument heeft het niet begrepen. Of heeft de boekhandel het niet altijd even goed begrepen? Vandaag was ik toevallig in nagenoeg alle boekhandels in Arnhem. Namelijk op zoek naar een specifiek boek als cadeau voor mijn nichtje. En online kopen is lastig als je een fysiek boek wilt hebben en dan ook nog voor de middag in huis. Het artikel spookte nog door mijn hoofd. Het valt niet mee om als welwillende consument een aankoop te doen. Het streven van veel winkelaars is om een breed en diep aanbod te bieden (vandaar dat de aangehaalde boekhandelaar zoveel kasten nodig heeft). Uiteraard een onhaalbare kaart. De online boekhandels hebben de 'long-tail' al lang geadopteerd, maar toch worden die winkels maar volgepropt. En natuurlijk heeft het op een zaterdag wat doelloos snuffelen tussen boeken een zekere (sentimentele) waarde, maar het is blijkbaar niet meer wat de consument vandaag zoekt. Daarbij leidt snuffelen online ook tot veel betere opbrengsten. Vraag aan de gemiddelde medewerker in een boekenwinkel welk boek je over onderwerp X zeker moet lezen en hij of zij kijkt je vertwijfelt aan. Dan vertrouw ik onderhand meer op o.a. Twitter, Amazon en Getglue. Als de toekomst niet ligt in de (fysieke) longtail en het 'snuffel-scenario' ook steeds minder werkt, maar liggen dan wel kansen? Specialisatie op een bepaald thema biedt een mogelijkheid, maar meer nog denk ik dat fysieke boekhandels het 'sociale' aspect zouden kunnen oppakken. Laat (online) reviews zien. Laat lezers ter plekke een beoordeling geven (zie post over CitizenM) voor boeken die ze eerder gelezen hebben. Een app waarmee ik kan zien wat anderen in een (zich op een bepaald thema gespecialiseerde) boekhandel een goede titel vinden. Dus eigenlijk de online beleving in een fysieke omgeving..... En maak dan spannende combinaties waarbij ik ook zonder dat ik specifiek voor een boek de stad in ga toch het aanbod onder ogen krijg. Cafe is natuurlijk bekend voorbeeld (maar dan wel een echt goed en leuk cafe), pop-up winkels bij congressen, concerten, etc. Kwaliteit aanbod op trein- en tankstations en luchthavens, etc, etc. Dat de consument onder invloed van internet zich anders zou gaan verhouden tot fysieke winkels was al jaren duidelijk. Welke keten heeft nu een strategie klaar liggen voor het moment dat het merendeel van de consumenten e-boeken gaat kopen (dat moment komt echt ergens de komende jaren)? Ondernemen betekent ook vooruit kijken, anticiperen, wellicht zelfs deel van je 'business' loslaten en wat anders oppakken. Alleen maar wijzen naar die lastige consument helpt je geen steek verder. Photo credit: http://www.flickr.com/photos/nakrnsm/3493038584/