Hoe als organisatie te 'winnen' in 2015?

Werken en ondernemen verandert steeds sneller in een dynamische verzameling van bijdragen binnen verschillende en steeds wisselende projecten. Het traditionele, vaste 'functiedenken' is voorbij. Dit heeft namelijk als nadeel dat de meeste zaken niet meer uitgevoerd worden door de mensen die het beste zijn, maar door iemand die toevallig op een plek zit waar die taak zich in het proces bevindt. Veel logischer is het wanneer iemand die die taak het beste kan uitvoeren, snel gevonden en ingezet wordt. Dit kan alleen wanneer de organisatie als netwerkorganisatie is opgezet, gebruikmakend van sociale netwerken en op basis van uitwisseling via interne social media. Want via interne sociale media kan men kennis, verwonderingen, ervaringen en bronnen delen, elkaar snel helpen, visie overbrengen en idee«n tot innovatie brengen. Maar het belangrijkste is dat expertise in een zoekopdracht of via een vraag gevonden kan worden. Mensen worden gevonden wanneer ze delen.Om te winnen moet je in 2012 beginnen te bouwen op drie pijlers: 1. Een open, transparante cultuur waarbij medewerkers zich niet kunnen verschuilen en alle bijdragen zichtbaar worden. Deze transparantie heeft tot gevolg dat klanten en publiek de organisatie meer zullen vertrouwen. 2. Vertrouwen van leiders in medewerkers en van organisaties in hun klanten. Wanneer mensen het vertrouwen hebben dat ze zelf het initiatief kunnen nemen en fouten maken mag, gaan ze excelleren. 3. Echt zijn is essentieel. Effectiviteit van advertising zal nog verder dalen, ten faveure van authentieke communicatie door verhalen van mensen zelf. Winnende leiders verstaan de kunst om medewerkers met elkaar en hun  klanten te verbinden in steeds wisselende (online) netwerken. Eerder gepubliceerd op www.vbnet.nl. Foto: www.fotopedia.com/items/flickr-3893586483.