Bij de introductie van nieuwe technologie moet je ook ergens mee stoppen

hoe dat vorm kan krijgen, zag ik in San Francisco, waar ik Phil Libin ontmoette, CEO van Evernote. Evernote biedt software aan waarmee gebruikers notities, foto’s en audiomemo’s kunnen opslaan en deze naar believen op hun smartphone, tablet, laptop of computer kunnen terugvinden. Het bedrijf werd door businessmagazine Inc verkozen tot ‘bedrijf van het jaar 2011’.

Nadat Libin zijn vorige bezoeker, John Donahoe, CEO van eBay – ‘Nu van mij verwacht wordt dat ik CEO ben, laat ik me graag door anderen adviseren’ – uitgeleide heeft gedaan, neemt hij alle tijd om me het nieuwe kantoor te laten zien – ‘Ik zit de hele dag al op een stoel’. ‘Niemand heeft hier een telefoon op zijn bureau staan,’ vertelt hij. Dat zou ook onhandig zijn, want bij Evernote heeft niemand een vaste werkplek. Als ik Libin vraag naar het hoe en waarom daarvan vervolgt hij: ‘Die technologie is meer dan honderd jaar oud, onderhand zijn er toch wel slimmere manieren om met elkaar te communiceren. Als er een nieuwe en betere technologie verschijnt om te kunnen samenwerken en communiceren, dan moet je ook een oudere technologie los durven laten.’

Ook e-mailen probeert Libin zo veel mogelijk te ontmoedigen: ‘Ik heb liever dat mensen elkaar fysiek opzoeken en niet alleen achter een bureau blijven zitten; in je eentje ben je zelden innovatief. Als het niet lukt om elkaar fysiek te ontmoeten, werken we zo veel mogelijk met onze eigen sociale tools om kennis, ideeën en contacten te delen.’ Een bijzonder gezicht: een organisatie met meer dan vijfhonderd medewerkers, die er onomwonden voor kiest om het werk en de onderlinge communicatie volstrekt anders te organiseren..

photo: flickr creative commons