Investeren in ideeen van collega's - de innovatie machine

Wat zou het voor een organisatie geweldig zijn om een constante stroom van bij voorkeur gratis ideeën te hebben voor nieuwe producten en diensten of voor verbetering van de interne efficiency: een soort ‘innovatiemachine’, die je naar believen aan kunt zetten. Precies zo’n innovatiemachine heeft Serasa Experian, onderdeel van Experian Group, het grootste informatieservicesbedrijf wereldwijd, bedacht. Rodrigo Zenun is bij het bedrijf een van de verantwoordelijken voor innovatiemanagement in Brazilië en vertelt me vol enthousiasme over de rol van sociale media in zijn organisatie: ‘Sociale media geven macht aan gewone medewerkers, creëren onverwachte professionele verbindingen en doorbreken ouderwetse hiërarchische scheidingen. Juist de onverwachte en ongeziene verbindingen zijn het meest van belang om tot innovatieve ideeën te komen. Vanuit deze visie lanceerde Serasa Experian een interne aandelenmarkt, de Idea Market, waar alle medewerkers kenbaar kunnen maken welke nieuwe ideeën ze kansrijk vinden door virtueel geld, zogenaamde ‘Experians’, te ‘investeren’. Eerst konden alleen de medewerkers van de ICT-afdeling (ongeveer vierhonderd mensen) participeren. In deze eerste fase, die tien maanden duurde, werden meer dan honderd suggesties ingediend, waarvan er uiteindelijk acht geselecteerd en twee succesvol geïmplementeerd werden. In 2011 werd de ‘aandelenmarkt’ opengesteld voor de gehele organisatie in Latijns Amerika, ongeveer drieduizend mensen.