Over Menno Lanting

Menno Lanting geldt als dé expert op het gebied van de impact van de snel veranderende wereld op innovatie, organisaties en leiderschap. Hij is veelgevraagd spreker en adviseur. Hij geeft 200 lezingen en workshops per jaar die uitblinken door een bijzondere mix van humor, praktijkvoorbeelden en onderbouwde cases. Meer dan 100.000 mensen lazen zijn bestsellers waaronder ‘Connect!’, managementboek van het jaar. In 2017 verscheen zijn nieuwste boek ‘De disruptie paradox’ waarin hij een nuchtere kijk geeft op het modewoord disruptie en een heldere route naar vernieuwing schetst aan de hand van aansprekende cases en praktische modellen. Eerder was hij bijna 10 jaar in diverse managementfuncties werkzaam voor het leiderschapsinstituut de Baak en succesvol internetondernemer.

De wereld verandert

Oude wetten en modellen blijken steeds vaker onbruikbaar, nieuwe worden al doende ontwikkeld. De wereld lijkt door alle digitale technologie alsmaar kleiner te worden, en tegelijk zorgen al deze verbindingen voor steeds meer complexiteit.

Organisaties waarvan we dachten dat hun relevantie zich nog tot in decennia zou voortzetten, verkruimelen waar we bij staan. Consumenten en burgers zijn tegenwoordig zo goed met elkaar verbonden dat informatie, nieuws en trends zich razendsnel over de aardbol verspreiden. Dit betekent dat organisaties in veel gevallen sneller met nieuwe producten, diensten en business modellen moeten komen. Dat vraagt om meer innovatie en slimmer organiseren en als gevolg daarvan weer om meer experimenten. 

De belangrijkste voorwaarden voor innovatie zijn de juiste mensen, technologie en bedrijfscultuur. Er ontstaan andere businessmodellen en organisatievormen en ook onze kijk op leiderschap verandert radicaal. De hedendaagse professional is onafhankelijker van organisaties dan ooit tevoren. Het vinden van het juiste talent wordt voor meer en meer organisaties een uitdaging. 

De rode draad in het werk van Menno is ‘aanpassingsvermogen’. Hij adviseert organisaties hoe aangesloten te blijven bij de veranderende wereld. Hij geeft daarbij antwoord op de vraag hoe organisaties van gesloten, hiërarchisch en onpersoonlijk naar open, authentiek en verbonden kunnen transformeren. En welke organisatievormen, leiderschapskwaliteiten en business modellen daarbij nodig zijn.